Logo Menu

Gezond gewicht

Het is belangrijk om een gezond gewicht te hebben. Mensen met een gezond gewicht lopen minder risico's op bepaalde ziektes/aandoeningen dan mensen met overgewicht.
Als je BMI boven de 30 is heb je meer kans op o.a:

  • Diabetes type 2
  • Hoge bloeddruk
  • Hart en vaatziekten

Wat is een gezond gewicht?

BMI:
onder 18,5= ondergewicht
tussen 18,5 en 25= gezond gewicht
tussen 25 en 30= overgewicht
tussen 30 en 35= obesitas (verhoogde kans op bepaalde ziektes/aandoeningen)
> 35= morbide obesitas (zeer grote kans op bepaalde ziektes/aandoeningen)

Bereken je BMI en gezonde gewicht:
Lengte: cm
Gewicht: kg

Hoe ontstaat ondergewicht?

Ondergewicht kan ontstaan door een gebrek aan eetlust, bijvoorbeeld door een psychische ziekte of medicijn gebruik.
Het kan ook komen door een verterings- en/of opnamestoornis. Denk hierbij aan de darmen of een te snel werkende schildklier.
Als men kauw- of slikproblemen heeft door een ontsteking in de mond of een slecht passend kunstgebit is het lastiger om te eten.
Soms is men niet in staat om goed voor zichzelf te zorgen door lichamelijke of psychische klachten of als men een eetstoornis heeft.

Wat zijn de risico's van ondergewicht

Het lichaam heeft geen isolatielaag meer en heeft problemen om het lichaam op temperatuur te houden.
Je hebt meer kans dat je spierweefsel wordt afgebroken om aan energie te komen.
Ook is de kans groot dat je afweer vermindert, je sneller moe bent en lusteloos wordt.

Hoe kom je op een verantwoorde manier van je ondergewicht af?

Het is belangrijk om uit te zoeken wat de oorzaak van ondergewicht is. Heeft deze een psychische achtergrond dan is het raadzaam om hiervoor de juiste hulp in te schakelen (arts/psycholoog).

Hoe ontstaat overgewicht?

Kort gezegd: veelal krijg je meer calorieën binnen dan je verbruikt. Maar soms wordt overgewicht veroorzaakt door bepaalde medicijnen en/of lichamelijke aandoeningen.
Oudere mensen worden vaak ook zwaarder, omdat men minder energie gaat verbruiken, maar niet minder gaat eten.
Ook hormonen kunnen een rol spelen o.a. bij vrouwen in de overgang.

Hoe kom je op een verantwoorde manier van overgewicht af?

Als gewichtsconsulente kijk ik naar je eetgewoonten. Ik maak een menu, met variaties, wat bij je past en wat vol te houden is. Het hele gezin kan mee-eten, dus geen lastig gedoe om voor jezelf anders te koken dan voor de rest van je gezin. Het beste is om langzaam af te vallen (halve tot één kg per week) en om je eet gewoontes blijvend te veranderen zodat het gewichtsverlies er niet meer bijkomt.
Crashdiëten zijn slecht voor je gezondheid. Na het dieet wordt er vaak weer als voorheen gegeten, de eetgewoontes zijn niet veranderd. Hierdoor zul je weer gaan aankomen in gewicht. Dit wordt het jojo-effect genoemd.

Als gewichtsconsulente mag ik alleen gezonde mensen met onder- of overgewicht helpen.